Bakalárska práca : Financovanie
PROBLEMATIKY
Delenie právomocí obce nemá jediné kritérium. Kritériá tak nadobúdajú podobu hospodárskych zmien, alebo administratívno-právnych. Môžu byť pre obec prezentované ako obligatórne, s povinnosťou obce ich zabezpečenia, alebo nepovinné, bez nevyhnutnosti ich splnenia. K povinným právomociam zaraďujeme zdravotné a sociálne služby, školstvo, životné prostredie a doprava. V nasledujúcej kapitole sa zaoberáme hlavne nepovinnými právomocami, konkrétne zabezpečovaním kultúrnych aktivít v obci – správou obecnej knižnice. Rozsah uplatňovania nepovinných právomocí je ovplyvnený možnosťami obce – ekonomickými, administratívnymi a personálnymi.
1.1 Rozpočtové financovanie obcí
Právna úprava súvisiaca s územnou samosprávou nemá na Slovensku ucelenú podobu (jednotný predpis). Základné poznatky o pôsobení územnej samosprávy obsahuje Zákon č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov. Územná samospráva v obci sa realizuje zhromaždením obyvateľov obce, vyhláseným miestnym referendom, ale aj orgánmi Vyššieho územného celku (VÚC)[1]. Výkonným orgánom obce je starosta, ktorý vykonáva správu obce a vystupuje ako jej zastupiteľ.[2] Špecifiká územnej samosprávy sú uvedené a upravené aj v nasledujúcich zákonoch a predpisoch:
- Zákon č. 138/1991 Z. z. o majetku obcí,
- Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o slobode informácií),
- Predpisy schvaľované samosprávou:
o nakladanie s majetkom,
o rokovacie pravidlá zastupiteľstiev,
o organizačný poriadok obecného úradu.