Píšeš diplomovú prácu? Predpokladajme, že áno, ak toto čítaš. Zaujíma ťa, čo by mala tvoja diplomovka mať? Prezradíme ti to hneď na začiatku. Kredibilitu. To, čo sa pod týmto slovom skrýva, sa však dozvieš až v článku.
Kredibilita, teda dôveryhodnosť, sa často rieši v súvislosti s médiami. Tvoja záverečná práca je tiež médiom – sú v nej uložené tvoje myšlienky, hypotézy a fakty, ktoré prezentuješ. Preto chceš, aby boli dôveryhodné. Máme pre teba pár tipov, ako dodáš svojej práci väčšiu porciu kredibility.
Pracuj s overenými dátami
Ak sa opieraš pri dokazovaní hypotéz o dáta z neoverených zdrojov, podkopávaš vlastnú prácu. Pri jej obhajobe ťa komisia veľmi jednoducho spochybní a ty jej nebudeš vedieť vyargumentovať vlastné závery. Najjednoduchšou cestou, ako získať overené a relevantné dáta, je zbierať ich. V dobe sociálnych sietí, aplikácií a smartfónov to vážne nie je žiadny problém.
Vytvor si preto v Google Forms jednoduchý dotazník. Určite ťa bude lákať spraviť ho niekoľkostranový. Smutným faktom však je: čím viac strán, tým menej vyplnených dotazníkov. Zamysli sa poriadne nad tým, ktoré otázky sú pre tvoje hypotézy skutočne dôležité a ktoré môžeš vynechať. Ak zrýchliš priebeh vypĺňania dotazníka, zvýšiš aj počet odpovedí.
Ak máš dotazník vypilovaný, je načase ho začať šíriť. Rovno zamier na Facebook, pravdepodobne na ňom už aj tak si, ako väčšina študentov píšucich diplomovky. Nájdi si vhodné skupiny pre tvoju tému alebo odbor. Študuješ marketing? Medicínu? Právo? Poľnohospodárstvo? Ku každému odboru nájdeš fundované aj laické stránky a skupiny, v ktorých môžeš publikovať tvoj dotazník s prosbou o vyplnenie.
Nájdi si lokálneho mentora
Školiteľ nemusí byť jediný človek, s ktorým prácu formujete. Ak si nájdeš vhodného mentora z tvojho odboru, ktorý je ochotný pomôcť ti so záverečnou prácou, využi túto šancu. Najmä ak ide o človeka, ktorý je vo svojej činnosti známy.
Vďaka skúsenému mentorovi sa dostávaš k rokom skúseností, ktoré ti knihy poskytnúť nemusia – vychádzajú totiž z reálnej praxe v tvojom okolí alebo podmienkach. Zahrnúť do diplomovej práce zistenia amerického marketéra, ktorý oslovil kampaňou 50 miliónov spotrebiteľov je určite zaujímavé. Akú relevanciu však majú jeho skúsenosti pre Slováka, ktorý cieli na jednu desatinu tohto trhu, s úplne inými nákupnými preferenciami a zvyklosťami?
Samozrejme, ak je tvoja práca pojatá globálne, nemusíš sa obmedzovať na lokálne skúsenosti. V tom prípade sa môžeš blysnúť niečím úplne iným – oslov zahraničného mentora. Za pokus nič nedáš a ak sa ti náhodou ozve, komisia ostane z tvojej práce v nemom úžase.
Niekedy kredibilita nestačí. Môžeš zabudnúť na správnu formálnu úpravu, možno sa ti nedarí vyjadriť myšlienky v takej forme, ako by si to akademická práca vyžadovala. Vždy je tu však riešenie. My takéto riešenia ponúkame tiež – ak potrebuješ pomoc, napíš nám.