V pedagogickej a didaktickej literatúre nájdeme niekoľko definícií pojmu vyučovacie metódy. Z nich vyberáme niekoľko prístupov.
Vyučovacia metóda (často uvádzaná aj ako výučbová metóda alebo metóda vyučovania) je:
- „… zámerné usporiadanie obsahu vyučovania, činnosti učiteľa a žiaka, ktoré sa zacieľuje na dosiahnutie stanovených výchovných a vzdelávacích cieľov, a to v súlade so zásadami organizácie vyučovania.“ [1]
- „… pedagogická – špecificky didaktická aktivita subjektu a objektu vyučovania, rozvíjajúca vzdelanostný profil žiaka, súčasne pôsobiaca výchovne, a to v zmysle vzdelávacích a výchovných cieľov a v súlade s vyučovacími a výchovnými princípmi.“ [2]
- „… koordinovaný systém vyučovacích činností učiteľa a učebných aktivít žiakov, ktorý je zameraný na dosiahnutie učiteľom stanovených cieľov pre žiakov a žiakmi tieto ciele akceptované.“ [3]
Klasifikácia vyučovacích metód
Rovnako ku klasifikácii vyučovacích metód existujú rôzne prístupy. Za všetky vyberáme päť aspektov štruktúrovania metód vyučovania do systému [4]:
1.metódy z didaktického aspektu (z hľadiska prameňa poznania a typu vedomostí):
a. slovné metódy
- monologické (výkladové) – vysvetľovanie, prednáška, výklad, rozprávanie, opis,
- dialogické – rozhovor, diskusia, dialóg,
- práca s textom – s učebnicou alebo inými literárnymi či študijnými materiálmi),
- metóda písomnej práce.
b. názorno-demonštračné metódy
- pozorovanie predmetov a javov,
- predvádzanie (predmetov, pokusov, činností, modelov),
- demonštrácia statických obrazov,
- projekia statická a dynamická.
c. praktické metódy
- nácvik pohybových a pracovných zručností,
- laboratórna činnosť žiakov,
- pracovné činnosti,
- hudobné, grafické a výtvarné činnosti.
- metódy z hľadiska charakteru poznávacej činnosti študentov:
- reproduktívne metódy – študent si osvojuje hotové vedomosti a reprodukuje už známe spôsoby činnosti:
- informačno-receptívne metódy,
- reproduktívne metódy.
4.produktívne metódy – študent získava vedomosti subjektívne nové ako dôsledok vlastnej samostatnej tvorivej činnosti:
- problémový výklad,
- heuristická metóda,
- výskumná metóda.
5. metódy z organizačného aspektu (z hľadiska stupňa samostatnosti):
- heterodidaktické metódy – založené na spolupráci učiteľa a študenta,
- autodidaktické metódy – založené na samostatnej práci študentov.
6. metódy z procesuálneho aspektu (z hľadiska etáp vyučovacieho procesu):
- motivačné metódy – metódy usmerňujúce záujem o učenie,
- expozičné metódy – metódy prvotného oboznamovania sa s učivom,
- fixačné metódy – metódy opakovania a upevňovania učiva,
- diagnostické a klasifikačné metódy – metódy hodnotenia, kontroly a klasifikácie,
- aplikačné metódy – metódy, ktoré zabezpečujú bezprostredné využitie vedomostí, spôsobilostí a návykov v konkrétnej činnosti.
7. metódy z logického aspektu:
- analýza,
- syntéza,
- komparácia,
- indukcia,
- dedukcia,
- zovšeobecňovanie, abstrakcia a p.
Zdroje:
[1] STRAČÁR, E. Systém a metódy riadenia učebného procesu. 2. vyd. Bratislava : SPN, 1973.
[2] Mojžíšek, L. Modernizace výchovněvzdělávací práce a moderní didaktická technika. 1. vyd. Praha : SPN, 1975.
[3] MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PedF MU, 1990.
[4] LÁSZLÓ, K.: Všeobecná didaktika. Banská Bystrica : PF UMB,1997. ISBN 80−8055−058−1