Osobnosť učiteľa bakalárska práca
Pojmom učiteľ sa označuje profesia, pre ktorú je dôležité získanie kvalifikácie
vysokoškolským učiteľským štúdiom rôznych vedných odborov (fyziky, matematiky,
chémie). Učiteľ sa venuje vo svojom povolaní najmä výchove a vzdelávaniu detí a mládeže v škole. Pracovnou náplňou učiteľa je výchovno-vzdelávací proces v škole, vyučovanie kde aplikuje všetky svoje poznatky z jednotlivých odborov napr. z pedagogiky alebo z psychológie (Rozinajová, 1992).
Škola je jedným zo základných výchovných činiteľov, ktoré sa svojím pôsobením vo výraznej miere podieľajú na utváraní a formovaní nielen vedomostí, zručností a návykov žiakov, ale aj vlastností, záujmov, postojov, ašpirácií, hodnotovej orientácie, správania a konania. Mala by pomôcť mladým ľuďom orientovať sa v dnešnom svete, zložitých medziľudských vzťahoch, sociálnych a ekonomických problémoch a umožniť nahliadnuť do vlastného vnútra, aby rozumeli potrebám a želaniam a našli svoj osobný zmysel života. Neustále sa zdôrazňuje potreba humanistickej školy, ktorá vo svojich cieľoch, metódach a výchovno-vzdelávacom procese prihliada na individuálne tempo a samostatnosť žiakov. Učiteľ, pedagóg, ktorý priamo participuje na humanizácií našich škôl a školských zariadení, svojou každodennou prácou so žiakmi a rodičmi plní dôležité poslanie. Vytvára podmienky, ktoré umožňujú harmonizovať a tvorivo rozvíjať osobnostný vývin i psychickú reguláciu žiakov so zreteľom na kognitívny ale aj sociálno-ekonomický rozvoj. Profesionalita učiteľa sa vníma ako jeho otvorenosť voči zmenám, vďaka ktorej môže optimalizovať vyučovací proces a zlepšovať svoju prácu. ( Hupková – Petlák, 2004, s.10).
Bakalárska práca vzor :