Vzor bakalárskej práce – Región, mikroregión a obec

Bakalárska práca : Región, mikroregión a obec

Región môžeme definovať ako „územie vymedzené na základe rovnorodosti znakov, pričom ide o autonómny podsystém s vysokým stupňom spoločenskej, ekonomickej, urbanistickej a kultúrnej integrity, odlišujúci sa od ostatných v krajine špecifickou štruktúrou odvetví, štruktúrou vonkajších a vnútorných vzťahov a nodalitou“[1]. Zákon o podpore regionálneho rozvoja definuje región pomerne jednoduchým spôsobom ako „územný celok vymedzený v súlade s klasifikáciou štatistických územných jednotiek“[2]. Ďalšia definícia hovorí o tom, že región je „zložitý dynamický priestorový systém, ktorý vznikol na zemskom povrchu na základe interakcie prírodných a socioekonomických javov. Ide o otvorený systém komplexného charakteru s vnútornými väzbami a interakciami, z čoho vyplýva, že región má vplyv na svoje okolie, ktorým je zároveň sám ovplyvňovaný“[3].

 

Regióny môžeme klasifikovať podľa niekoľkých hľadísk. Prvé rozdelenie, ktoré si uvedieme, je klasifikácia regiónov prijatá na Konferencii ministrov zodpovedných za regionálne plánovanie pri Rade Európy v roku 1983. Bola stanovená za účelom zjednotenia prístupov v regionálnej politike európskych krajín:

  • vidiecke regióny – plnia najmä poľnohospodársku a stabilizačnú funkciu. Úlohou takéhoto regiónu je vytvoriť pre obyvateľov akceptovateľné ekonomické, kultúrne a sociálne podmienky, ktoré by zmierňovali migráciu z týchto oblastí do rozvinutejších regiónov, predovšetkým do miest. Podpora by mala smerovať najmä do oblasti rozvoja nepoľnohospodárskych aktivít, ktorým je v prípade tohto typu regiónov hlavne rozvoj cestovného ruchu a tomu by mala byť prispôsobovaná aj vzdelanostná a profesijná štruktúra obyvateľstva v regióne,

mestské regióny – v týchto oblastiach ide hlavne o usmerňovanie rastu, ktorý sa musí rozvíjať v súlade s ochranou životného prostredia a princípmi trvalo

Bakalárska práca vzor :

bakalarska-praca-regionbakalarska-praca-region2bakalarska-praca-region3
Publikované v Bakalárska práca |

Bakalárska práca :KOMPARÁCIA PODNIKATEĽSKÉHO PROSTREDIA

Bakalárska práca : KOMPARÁCIA PODNIKATEĽSKÉHO PROSTREDIA

Predmetom skúmania predkladanej záverečnej práce je porovnanie podnikateľského prostredia v členských krajinách V4. Táto problematika je determinovaná mnohými faktormi, preto vychádzame najprv z vysvetlenia základných pojmov a až neskôr sa venujeme samotnej komparácií.

Podnikateľské prostredie zohráva v každom jednom štáte dôležitú úlohu, pretože jeho hlavný význam spočíva v tvorbe HDP, prispieva k zvyšovaniu zamestnanosti a rýchlemu ekonomickému rastu. Nie všetky štáty však disponujú zdravým podnikateľským prostredím. Medzi hlavné príčiny jeho zlého stavu patrí najmä vysoké daňové zaťaženie podnikateľov, byrokracia, zle nastavená legislatíva a v neposlednom rade vysoký stupeň korupcie.

Zohľadňujúc danú problematiku, cieľom našej bakalárskej práce je komparácia podnikateľského prostredia krajín V4 z pohľadu svetových organizácií, nakoľko tieto krajiny disponujú nielen podobnými hospodárskymi a geografickými podmienkami, ale takisto ich spájajú spoločné integračné ciele. Našim cieľom je zároveň priblížiť súčasný stav podnikateľského prostredia na Slovensku, problémy s ním súvisiace, ako aj možné riešenia na jeho zlepšenie.

Predkladaná práca je teoreticko-empirického charakteru. Východiskom pre naplnenie cieľa bola osnova, ktorú sme si pripravili pred samotným začatím vypracovávania práce. Postupne sa osnova v dôsledku dostupnosti zdrojov a logického usporiadania menila, nosná časť však ostala zachovaná.

Bakalárska práca vzor :

bakalarska-praca-podnikaniev4bakalarska-praca-podnikaniev4-2bakalarska-praca-podnikaniev4-3
Publikované v Uncategorized |

Bakalárska práca: Školstvo

Bakalárska práca : Školstvo

V súčasnosti vzdelávanie a výchova pre celkový spoločenský rozvoj má obrovský význam. Právo na vzdelanie je zakotvené už v Ústave Slovenskej republike ako základné právo človeka. V zmysle Ústavy SR „Každý má právo na vzdelanie. Školská dochádzka je povinná. Jej dĺžku po vekovú hranicu ustanoví zákon. Občania majú právo na bezplatné vzdelanie v základných školách a stredných školách, podľa schopnosti občana a možnosti spoločnosti aj na vysokých školách“(Ústava SR, druhá hlava, piaty oddiel, čl. 42, ods. 1, 2).

Článok 42 ods. 3 definuje postavenie škôl, ktoré sú súkromné prípadne cirkevné, v ktorých je vzdelanie poskytované za finančnú úhradu. Ústava SR zároveň stanovuje spoločné podmienky pre zriaďovanie všetkých škôl, ktoré nie sú štátne bez toho, aby výslovne ustanovila, že poskytnutie vzdelania v cirkevných školách podlieha inej právnej úprave (Drgonec, 2007, s. 95).

Vo všeobecnosti je vzdelanie možné definovať ako súhrn znalostí, vedomostí, poznávacích spôsobilostí a schopností, ktoré nadobudol jednotlivec na základe školského vzdelania, učenia, rozumovej výchovy, životných a pracovných skúseností a zámerného vlastného sebavzdelávania. Vzdelanie možno považovať za „sústavu vedomostí, zručností, návykov a schopností človeka, ním sa zvyšujú aj jeho hodnototvorné fyzické a duševné schopnosti“ (Plavčan, 2005, s. 17).

Vzdelávanie vplýva prostredníctvom kvalifikovanej pracovnej sily na tvorbu celkového národohospodárskeho produktu, hrubého domáceho produktu a dôchodku jednotlivca (Tušan, 2004, s. 73).

Bakalárska práca vzor :

bakalarska-praca-skolstvobakalarska-praca-skolstvo2bakalarska-praca-skolstvo3
Publikované v Uncategorized |

Bakalárska práca Rómovia

Bakalárska práca Rómovia

Otázka vzťahu minority a majority bola dlho koncipovaná v kontexte integrácie. Dôraz sa kládol na procesy ktoré prispievajú alebo bránia vytvoreniu kultúrne homogénnej spoločnosti. Koncom šesťdesiatych rokov sa objavil koncept my verzus oni, ktorý vo svojej podstate reagoval na zlyhávanie integračných politík. Snažil sa vysvetliť podstatu toho, prečo sa udržujú symbolické hranice medzi skupinami, kultúrami. Pohľad na integráciu minorít tak získal nový rozmer a novú rovinu porozumenia. Limity integrácie už nemôžme hľadať iba v kultúre ale vo vonkajších prejavoch a postojoch osôb v medzi etnickom kontakte. Politickou otázkou súčasnosti sa stáva fakt ako nastaviť hranice vzájomného spolužitia etnických menšín s väčšinovou spoločnosťou aby sa eliminovali tendencie menšiny separovať a vytvárať uzavreté society vo vnútri väčšinovej spoločnosti.[1]

Vláda SR vo svojom uznesení č. 153 z roku 1991 deklarovala uznanie Rómov za národnostnú menšinu, prijala nimi požadované označenie Rómovia a garantovala im všestranný kultúrny a etnický rozvoj. Od roku 1991 sa Rómovia mohli po prvýkrát slobodne prihlásiť k svojej národnosti. Rómsky jazyk sa výslovne uvádza medzi regionálnymi a menšinovými jazykmi, ktoré SR uznáva na účely uplatňovania Európskej charty regionálnych alebo menšinových jazykov. Z týchto faktov vyplýva, že na Slovensku existuje aj v právnom zmysle rómska národnostná menšina, ktorá požíva všetky práva priznávané Ústavou SR národnostným menšinám.[2]

Bakalárska práca vzor rómovia:

bakalarska-praca-romoviabakalarska-praca-romovia2bakalarska-praca-romovia3
Publikované v Uncategorized |

Bakalárska práca Hospodárska kríza

Hospodárska kríza

Hospodárska kríza spolu s ďalšími negatívnymi krízovými javmi mala a má vplyv na podnikateľské prostredie na našom území. Následky hospodárskej krízy sa prejavili v Slovenskej republike aj v podnikateľskom sektore. V súčasnosti takmer každá druhá spoločnosť bojuje s problémom ako splniť svoje záväzky. Dlhy zo dňa na deň narastajú a zároveň spoločnosti sa nemôžu domôcť finančných prostriedkov od svojich dlžníkov. Jednotlivé spoločnosti sa tak čím ďalej viac zadlžujú a bojujú s druhotnou platobnou neschopnosť. Bojujú s exekútormi, narastá počet konkurzných konaní a likvidácii jednotlivých spoločností.

Hospodárska kríza sa dotkla asi každého odvetvia, cez dopravné podniky, stavebníctvo, poľnohospodárstvo a ďalšie iné odvetvia pôsobiace na slovenskom trhu.

Jedným z najvhodnejších možností ako „zachrániť“ spoločnosť je nepochybne reštrukturalizačné konanie ako ozdravovací proces spoločnosti, na základe ktorého sú postupne uspokojovaní jednotliví veritelia. Výhoda reštrukturalizácie spočíva predovšetkým v tom, že po úspešne prebehnutej reštrukturalizácii sa spoločnosť „zbaví“ starých záväzkov a má možnosť pokračovať vo svojich podnikateľských činnostiach. Reštrukturalizácia spoločnosť „ozdraví“. Na základe takého procesu môže spoločnosť pokračovať vo svojej podnikateľskej činnosti.

Mnohé spoločnosti nepoznajú inštitút reštrukturalizácie, nevedia, že je procesom súdnej ochrany pred veriteľmi. Reštrukturalizácia „nezachráni“ iba danú konkrétnu spoločnosť, ale jednotliví veritelia sú v reštrukturalizácii uspokojení viac, ako v prípade ak by bol na spoločnosť vyhlásený konkurz. Na základe uvedeného reštrukturalizácia preto predstavuje jednu z najvhodnejších možností ako možno riešiť insolvenciu spoločnosti a ako postaviť spoločnosť „opäť na nohy“.

Bakalárska práca Hospodárska kríza

bakalarska-praca-hospodarska-krizabakalarska-praca-hospodarska-kriza3bakalarska-praca-hospodarska-kriza3
Publikované v Uncategorized |

Bakalárska práca – Vysoké Tatry

Vysoké tatry bakalárska práca

Vysoké Tatry sú jeden z najväčších prírodných pokladov nachádzajúcich sa na území Slovenskej republiky a často sú zobrazované alebo považované za symbol Slovenska. Sú pozoruhodnou kombináciou nesmiernej prírodnej hodnoty s bohatým kultúrnym dedičstvom. Majú veľký potenciál v oblasti cestovného ruchu, a existuje mnoho cudzincov, ktorí si pri vyslovení názvu Slovensko predstavia práve Tatry. Hoci v nedávnej minulosti prešli niekoľkými prírodnými katastrofami, už niekoľko rokov existuje snaha o obnovu poškodených miest a stále sú vyhľadávaným miestom a pýchou Slovenska. Sú špecifické celosezónnou možnosťou rekreácie, či už turistom v lete ponúkajú letno-turistické pobyty s vysokohorskými túrami plnými dych vyrážajúcich krás alebo kúpeľné pobyty, v zime je ich veľká časť uzavretá pre verejnosť, kvôli nebezpečenstvu lavín (napriek tomu sa v Tatrách často stávajú tragédie), no stále tu existuje možnosť lyžovania alebo opäť kúpeľných alebo relaxačných pobytov. Tatry sú nádherným miestom pre relaxáciu, kde si človek môže oddýchnuť od každodenných starostí a užívať si čerstvý, zdravý horský vzduch. Pri tom všetkom je však nevyhnutné brať ohľad hlavne na ochranu prírody, Hoci sú Vysoké Tatry národným parkom s najvyšším stupňom ochrany, turisti samotní by mali mať na pamäti, aké je dôležité vážiť si prírodu.

Bakalárska práca Vysoké Tatry :

bakalarska-praca-vysoke-tatrybakalarska-praca-vysoke-tatry2bakalarska-praca-vysoke-tatry3
Publikované v Uncategorized |

Bakalárska práca : FINANCOVANIE ŠTÁTNEHO DLHU

FINANCOVANIE ŠTÁTNEHO DLHU

Predmet skúmania predkladanej záverečnej práce spočíva v objasnení financovania štátneho dlhu Slovenska. Problematikou financovania štátneho dlhu sa zaoberá takmer každá ekonomika sveta. V kontexte Európskej únie môžeme tvrdiť, že štátny dlh predstavuje jeden z najväčších súčasných problémov. Zlé hospodárenie a nedostatočné fiškálne opatrenia, vedúce k prehlbovaniu jednotlivých štátnych, vedú k oslabeniu spoločnej meny niektorých členských štátov a spôsobujú tým infláciu.

Zohľadňujúc túto skutočnosť, venujeme v našej bakalárskej práci pozornosť nielen vysvetleniu základného pojmového aparátu, ale predovšetkým spôsobom financovania narastajúceho dlhu Slovenskej republiky.

Prácu sme si vybrali predovšetkým pre aktuálnosť danej problematiky, pričom za cieľ sme si určili analyzovať financovanie slovenského dlhu od roku 1993 až po súčasnosť, pričom si načrtneme aj stručnú prognózu pre nasledujúce obdobie. Zamierame sa aj na momentálnu dlhovú situáciu v EÚ.

Záverečná práca je teoreticko- empirického charakteru. Hlavným východiskom pre naplnenie počiatočného cieľa bola osnova, založená len na prvotných poznatkoch ohľadom danej problematiky, počas práce však prešla niekoľkými zmenami, a to najmä v súlade s dostupnosťou relevantných zdrojov.

Prvá kapitola je venovaná vysvetleniu jednotlivých pojmov. Cieľom tejto teoretickej časti je predovšetkým lepšie pochopenie danej problematiky, čo nám pomôže pri vypracovávaní druhej časti tejto práce. Táto kapitola obsahuje jednu podkapitolu v ktorej sú postupne vysvetlené pojmy ako štátny rozpočet, deficit štátneho rozpočtu, štátny a verejný dlh, ich príčiny a dôsledky, ako aj vymedzenie činnosti ARDaL. V tejto kapitole je použitá metóda analýzy, pričom nosným prínosom sú knižné zdroje od Neubauerovej (2003), Siváka (2007), Medveďa (2007), či Beňovej (2007), ktoré sú ďalej vhodne dopĺňané o ďalšie knižné, ako aj elektronické zdroje.

Vzor bakalárska práca financovanie štátneho dlhu

bakalarska-praca-financovaniebakalarska-praca-financovanie2bakalarska-praca-financovanie3
Publikované v Bakalárska práca |

Vzor bakalárskej práce – Osobnosť učiteľa

Osobnosť učiteľa bakalárska práca

Pojmom učiteľ sa označuje profesia, pre ktorú je dôležité získanie kvalifikácie

vysokoškolským učiteľským štúdiom rôznych vedných odborov (fyziky, matematiky,

chémie). Učiteľ sa venuje vo svojom povolaní najmä výchove a vzdelávaniu detí a mládeže v škole. Pracovnou náplňou učiteľa je výchovno-vzdelávací proces v škole, vyučovanie kde aplikuje všetky svoje poznatky z jednotlivých odborov napr. z pedagogiky alebo z psychológie (Rozinajová, 1992).

Škola je jedným zo základných výchovných činiteľov, ktoré sa svojím pôsobením vo výraznej miere podieľajú na utváraní a formovaní nielen vedomostí, zručností a návykov žiakov, ale aj vlastností, záujmov, postojov, ašpirácií, hodnotovej orientácie, správania a konania. Mala by pomôcť mladým ľuďom orientovať sa v dnešnom svete, zložitých medziľudských vzťahoch, sociálnych a ekonomických problémoch a umožniť nahliadnuť do vlastného vnútra, aby rozumeli potrebám a želaniam a našli svoj osobný zmysel života. Neustále sa zdôrazňuje potreba humanistickej školy, ktorá vo svojich cieľoch, metódach a výchovno-vzdelávacom procese prihliada na individuálne tempo a samostatnosť žiakov. Učiteľ, pedagóg, ktorý priamo participuje na humanizácií našich škôl a školských zariadení, svojou každodennou prácou so žiakmi a rodičmi plní dôležité poslanie. Vytvára podmienky, ktoré umožňujú harmonizovať a tvorivo rozvíjať osobnostný vývin i psychickú reguláciu žiakov so zreteľom na kognitívny ale aj sociálno-ekonomický rozvoj. Profesionalita učiteľa sa vníma ako jeho otvorenosť voči zmenám, vďaka ktorej môže optimalizovať vyučovací proces a zlepšovať svoju prácu. ( Hupková – Petlák, 2004, s.10).

Bakalárska práca vzor :

bakalarska-praca-ucitelbakalarska-praca-ucitel2bakalarska-praca-ucitel3
Publikované v Bakalárska práca |

Vzor bakalárskej práce – Poruchy správania

Poruchy správania bakalárska práca

Mnoho žiakov sa v priebehu svojho dospievania stretne hlavne v rámci základnej školy s poruchami správania rôzneho druhu, ktoré sa môžu týkať napríklad ich spolužiakov alebo súrodencov a koniec koncov aj ich samotných. Príčiny porúch správania môžu byť veľmi rôznorodé od zlého rodinného zázemia a prostredia z ktorého pochádzajú až po psychické ochorenie.

Mladí ľudia v školskom veku sú často krát veľmi emočne nevyrovnaní a akýkoľvek negatívny postoj voči svojej osobe, kritiku alebo útok berú veľmi vážne až prehnane. Obzvlášť ak ide o prípady, kedy kritika trvá dlhodobejšie. Poruchy správania sú v dnešnej dobe jednou z najčastejších diagnóz v detskej psychiatrii. Jedným z dôvodov môže byť aj rastúci tlak a nároky na deti v edukačnom procese ako aj silnejúci tlak v oblasti životného štýlu, školského prostredia, internetu, televízie atď.

Tento problém netreba brať na ľahkú váhu a treba mu prikladať dostatočnú vážnosť aj z dôvodu, že niektorí mladí ľudia si svoje návyky chovania, resp. poruchy správania prenášajú do dospelosti a v prípade, že vychovávajú vlastné deti, tak ďalej tento model správania prenášajú ako vzory na svoje deti. V prípade že delikventné správanie z mladosti je prenesené u jedinca do dospelého veku, často krát už nie je jedinec chránený zákonom a jeho konanie a správanie je posudzované v trestnoprávnej rovine ako trestný čin alebo priestupok.

Vzor bakalárska práca poruchy správania:

bakalarska-praca-poruchy-spravaniabakalarska-praca-poruchy-spravania2bakalarska-praca-poruchy-spravania3
Publikované v Bakalárska práca |

Anotácia bakalárskej práce

Anotácia v bakalárskej práci je krátka poznámka, príp. vysvetlivka, ktorá sa týka bakalárskej práce alebo jej obsahu. Obsahuje jej veľmi krátku charakteristiku.

Ukážka anotácie v bakalárskej práci

V tejto bakalárskej práci prezentujem právnu úpravu účasti občanov na správe vecí verejných v podmienkach Slovenskej republiky, pričom sa zameriavam na právny rámec Ústavy Slovenskej republiky ako právneho zákona najvyššej právnej sily a následne podrobnejšej charakteristike na základe právnych predpisov s nižšou právnou silou, zákonov Slovenskej republiky, ktoré v širokom rozsahu zakotvujú spomínanú účasť občanov zúčastňovať sa na správe vecí verejných.

Pokračovať v čítaní

Publikované v Bakalárska práca | Označkované |