Bakalárska práca : Stredovek

Bakalárska práca : Stredovek

Tému bakalárskej práce som si vybrala z dôvodu, že je veľmi zaujímavá a existuje veľa kvalitnej literatúry, ktorá sa tejto téme venuje a môžem z nej čerpať a tak rozšíriť obzor svojho poznania.

V dnešných časoch môžeme poznať tvar stredovekého sveta a to najmä Európy prostredníctvom katedrál, mešít, mozaiky, minaretov, ktoré určujú trasy turistov a sú odkazom politickej geografie starej tisíc rokov. Od začiatku 8. Storočia západné a južné brehy Stredozemného mora patrili Islamskej ríši. Byzancia a islam v 7. Storočí dobyli jeho východné brehy, zatiaľ čo jeho západné pobrežie si rozdelili Byzancia a Západ. V 10. Storočí svet islamu už nebol jednotnou ríšou, ale sériou kalifátov. Jeho rozdrobenie však netreba zveličovať, nakoľko nejedna časť bola väčšia než ríša Karola Veľkého.

V 9. – 13. Storočí ruské kniežatá z dynastie „Rusov“ vládli veľkej ríši zaberajúcej väčšinu dnešného európskeho Ruska. Medzi Ruskom a Nemeckom sídlili baltské národy, ešte vždy pohanské a značne nezávislé od nemeckého alebo kresťanského vplyvu. V 10. Storočí vrcholila škandinávska moc a v 11. Storočí vládol istý čas Viking Knut v Dánsku, Anglicku, Nórsku a časti Švédska.

Tvar západnej Európy vymedzoval islam, Byzancia, Rusko a Škandinávia. V 9. Storočí sa ríša Karola Veľkého rozdelila na tri časti a to západná časť zodpovedala zhruba Francúzsku, východná približne Nemecku a stredná časť je približne Lotrinsko, Provensálsko, Burgundsko a veľká časť Talianska. V roku 1000 to bolo zoskupenie kráľovstiev a kniežatstiev a tie na juhu boli často vystavené anarchii alebo pokusom a násilné obsadenie. Tie na severe boli zvyčajne súčasťou Nemecka. V roku 1100 mali Normani v rukách okrajové časti kresťanského sveta a to Anglicko, Sicíliu, južnú časť Apeninského polostrova a časti Španielska a Byzancie.

Bakalárska práca vzor :

bakalarska-praca-stredovekbakalarska-praca-stredovek2bakalarska-praca-stredovek3
Publikované v Uncategorized |

Bakalárska práca : Financovanie

Bakalárska práca : Financovanie

PROBLEMATIKY

Delenie právomocí obce nemá jediné kritérium. Kritériá tak nadobúdajú podobu hospodárskych zmien, alebo administratívno-právnych. Môžu byť pre obec prezentované ako obligatórne, s povinnosťou obce ich zabezpečenia, alebo nepovinné, bez nevyhnutnosti ich splnenia. K povinným právomociam zaraďujeme zdravotné a sociálne služby, školstvo, životné prostredie a doprava. V nasledujúcej kapitole sa zaoberáme hlavne nepovinnými právomocami, konkrétne zabezpečovaním kultúrnych aktivít v obci – správou obecnej knižnice. Rozsah uplatňovania nepovinných právomocí je ovplyvnený možnosťami obce – ekonomickými, administratívnymi a personálnymi.

1.1 Rozpočtové financovanie obcí

Právna úprava súvisiaca s územnou samosprávou nemá na Slovensku ucelenú podobu (jednotný predpis). Základné poznatky o pôsobení územnej samosprávy obsahuje Zákon č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov. Územná samospráva v obci sa realizuje zhromaždením obyvateľov obce, vyhláseným miestnym referendom, ale aj orgánmi Vyššieho územného celku (VÚC)[1]. Výkonným orgánom obce je starosta, ktorý vykonáva správu obce a vystupuje ako jej zastupiteľ.[2] Špecifiká územnej samosprávy sú uvedené a upravené aj v nasledujúcich zákonoch a predpisoch:

  • Zákon č. 138/1991 Z. z. o majetku obcí,
  • Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o slobode informácií),
  • Predpisy schvaľované samosprávou:

o nakladanie s majetkom,

o rokovacie pravidlá zastupiteľstiev,

o organizačný poriadok obecného úradu.

Bakalárska práca vzor :

bakalarska-praca-financovaniebakalarska-praca-financovanie2bakalarska-praca-financovanie3
Publikované v Uncategorized |

Bakalárska práca : ZÁKONNÍKA PRÁCE A ZÁVISLÁ PRÁCA

Bakalárska práca : ZÁKONNÍKA PRÁCE A ZÁVISLÁ PRÁCA

Na úvod mojej bakalárskej práce, ktorá sa zaoberá predovšetkým subjektmi pracovnoprávnych vzťahov, musíme uviesť hlavne dôležitý význam novely zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonníka práce v znení neskorších predpisov s účinnosťou k 1.1.2013, ktorá zmenou v právnej úprave vymedzenia pojmu závislá práca ovplyvnila tak ako pracovnoprávne vzťahy, taktiež právne postavenie subjektov v daných vzťahoch, čím sa zabraňuje v značnej miere aj vyhýbaniu sa zákonu.

Prácu je rozčlenená na štyri kapitoly, ktoré sú nadväzujúc na uvedenú problematiku delené na podkapitoly, ktoré bližšie konkretizujú príslušnú tému. Pričom v celej práci sa pridržiavame v súčasnosti platného znenia Zákonníka práce a ďalších právnych predpisov Slovenskej republiky a zdrojmi je odborná literatúra ako knižné publikácie aj zborníky vedeckých konferencií, odborné články publikované v odborných časopisoch a v nepatrnej miere internetové zdroje.

Prvá kapitola sa zameriava na pôsobnosť Zákonníka práce, hlavne na jeho vecnú pôsobnosť pre priblíženie tohto právneho predpisu čitateľovi a pre lepšie pochopenie následných kapitol. A zároveň v tejto kapitole venujeme pozornosť vymedzeniu pojmu závislej práce, na ktorom sa odvíjajú aj pracovnoprávne vzťahy a postavenie subjektov uvedených vzťahov a jej samotný význam v pracovnom práve.

V druhej kapitole rozoberáme pracovnoprávne vzťahy, konkretizujeme určenie tohto pojmu a základné charakteristické znaky, ich obsah a predmet a v neposlednom rade ich klasifikáciu, od ktorej závisí aj ďalšie ponímanie subjektov podľa toho, či vystupujú v individuálnych alebo kolektívnych vzťahoch.

Bakalárska práca vzor :

bakalarska-praca-pracabakalarska-praca-praca2bakalarska-praca-praca3
Publikované v Uncategorized |

Vzor bakalárskej práce – Pracovná zmluva

Bakalárska práca : Pracovná zmluva

,, Non in legendo, sed in intelligendo leges consistunt.“[1]

Pracovná zmluva predstavuje základný inštitút pracovného práva. S pracovnou zmluvou sa stretávame v zákone č. 311/2001 Z .z. v znení neskorších právnych predpisov (ďalej len Zákonník práce). Všeobecne sa s pojmom zmluva stretávame aj v zákone č. 40/1964 Zb. v znení neskorších právnych predpisov – Občiansky zákonník, a aj v zákone č. 513/1991 Zb. v znení neskorších právnych predpisov – Obchodný zákonník. Je teda zrejmé, že pracovná zmluva bude obsahovať isté špecifiká z pracovného práva, ktoré sa budú prelínať so všeobecnou úpravou jej uzatvárania podľa práva občianskeho.

1.2 Pracovné právo

Pri pojme pracovné právo sa stretávame s rôznymi definíciami od rôznych autorov. V podstate sa každý autor snaží definovať pracovné právo podľa toho, z akej oblasti ho skúma.

,,Pracovné právo tvorí súbor právnych noriem upravujúcich v zásade tri oblasti, a to individuálne pracovné právo, kolektívne pracovné právo (ktoré sa v mnohých prípadoch s individuálnym pracovným právom prelína) a právnu úpravu zamestnávania.“[2]

Pracovné právo môže byť aj jedným z tých častí právneho systému, ktoré síce predstavuje súčasť celku, ale zároveň je možné ho považovať aj za jedinečný súbor právnych noriem, ktoré upravujú a vzťahujú sa na tie vzťahy v spoločnosti, ktoré vznikajú pri námezdnej práci a ktoré s ňou úzko súvisia.[3]

,, Pracovné právo je samostatným právnym odvetvím právneho poriadku Slovenskej republiky. Už etymologický význam slovného spojenia ,,pracovné právo“ predurčuje nielen jeho pojem a predmet, ale aj základné funkcie. Adjektívum ,,pracovné“ naznačuje, že ide o odvetvie práva ako súbor právnych noriem, ktoré upravujú vzťahy medzi ľuďmi pri uskutočňovaní ľudskej práce. V procese práce ľudia vstupujú tak do vzťahu k prírode, ako aj do spoločenských vzťahov medzi sebou navzájom. Právnu regulácia si však nevyžaduje celá oblasť ľudskej práce. AK je Ľudská práca vykonávaná napríklad v domácnosti, človek si sám určuje nielen spôsob jej vykonávanie , pracovný režim, ale sám znáša aj riziká spojené s jej výkonom. Pracovné právo ako právny pojem vychádza nielen z fyzikálnej definície práce, ale

 

Bakalárska práca vzor :

bakalarska-praca-pracovna-zmluvabakalarska-praca-pracovna-zmluva2bakalarska-praca-pracovna-zmluva3
Publikované v Bakalárska práca |

Vzor bakalárskej práce – Štátne dlhopisy

Bakalárska práca : Štátne dlhopisy

Finančný trh v najširšom slova zmysle môžeme charakterizovať ako súbor transakcií, ktorými sa stretávajú ponuka a dopyt po voľných finančných prostriedkoch. Za nástroj finančného trhu je považovaný mechanizmus získavania peňažných prostriedkov, a ich využívanie v záujme efektívneho hospodárenia s peňažnými prostriedkami v prospech ich vlastníkov. Najtypickejší nástroj finančného trhu predstavujú cenné papiere.

Finančný trh predstavuje súčasť trhového mechanizmu. Jeho vznik, postupný rozvoj a aktívne využívanie svedčí o vysokej intenzifikácii využitia peňažných a kapitálových zdrojov.[1] Finančný trh je v trhovej ekonomike považovaný za vrchol všetkých ostatných trhov. Vo všeobecnosti je trh univerzálny a zároveň jeho zdroje a prostriedky sú využiteľné vo všetkých oblastiach. Hovorovo možno povedať, že finančný trh je miestom, kde sa stretáva dopyt a ponuka finančných prostriedkov.[2]

Vo všeobecnosti sa uvádzajú tri základné podmienky existencie a fungovania finančného trhu a to motív individuálneho sporenia a ich stimulácia, možnosť investovania dočasne voľných peňažných zdrojov a existencia príslušných inštitúcií, ktoré podporujú investovanie.[3] Finančné trhy môžu existovať a fungovať naplno a bez zábran jedine za situácie, že sú vyššie uvedené podmienky splnené.

Úlohou finančného trhu je predovšetkým sústreďovanie dočasne voľných zdrojov peňažných prostriedkov, rozmiestňovanie teda alokácia voľných zdrojov tam, kde ich využitie je najefektívnejšie , teda zabezpečenie pružného prelievania kapitálu z odvetvia do odvetvia a prerozdeľovanie voľných zdrojov, to je premena úspor na investície.[4]

Bakalárska práca vzor :

bakalarska-praca-cenne-papierebakalarska-praca-cenne-papiere2bakalarska-praca-cenne-papiere3
Publikované v Bakalárska práca |

Bakalárska práca : OSOBNOSŤ ĽUDOVÍTA ŠTÚRA

Bakalárska práca : OSOBNOSŤ ĽUDOVÍTA ŠTÚRA

V osobnosti Ľudovíta Štúra máme možnosť vidieť stret mnohých záujmov, ktoré sú v práci novinára viac ako potrebné. Vo svojich článkoch sa zaoberal verejnými otázkami, predovšetkým otázkami vlastenectva. V novinárskej činnosti sa stretávame s politickým zanietením, znalosťami z mnohých oblastí a vynikajúcim literárnym štýlom. „Jeho dielo dokumentuje, že nemožno od seba oddeliť pojem politika a novinára, že miera účinnosti novinových článkov je závislá od zanietenosti, ktorú vkladáme do článku…“[1] takýmto spôsobom vyjadril svoj obdiv Marko na adresu Štúra ako komplexného zapáleného novinára.[2]

Na osobnosť Ľ. Štúra existujú v našich dejinách rôzne názory. Niektoré sú negatívne, iné vyjadrujú pochvaly za jeho prínos a sú aj také, ktoré sa prezentujú neutrálnym názorom. Pravdou je, že sa prejavoval sa ako mimoriadne činný, neustále sa vzdelávajúci človek. Pri detailnejšom pohľade na sa prikláňame skôr k pozitívnym názorom. V práci sa sústreďujeme na jeho novinársku činnosť a v nej sa nedá poprieť jeho zanietenosť, nadšenie pre prácu, ktoré v súčasnosti mnohokrát absentuje. Z tohto dôvodu považujeme za vhodné, priblížiť si ho ako človeka, ktorý prejavil svoj talent vo viacerých oblastiach dobovej spoločnosti.

Bakalárska práca vzor :

bakalarska-praca-ludovit-sturbakalarska-praca-ludovit-stur2bakalarska-praca-ludovit-stur3
Publikované v Uncategorized |

Bakalárska práca : VZDELÁVANIE RÓMOV

Bakalárska práca : VZDELÁVANIE RÓMOV

Predmet skúmania bakalárskej práce je zameraný na vzdelávanie Rómov v európskom kontexte so zameraním na V4. Rómske etnikum je najpočetnejšou menšinou takmer v každom európskom štáte a daná problematika je determinovaná mnohými faktormi.

V súčasnosti stále vnímame prežitky diskriminačných tendencií a intolerancie voči Rómom, ktoré sa často prejavujú útokmi členov známeho hnutia skinheads. Ostatok majoritnej spoločnosti sa k problematike rómskeho etnika tiež nespráva ukážkovo. Pretrváva medzi nimi naďalej nedôvera a predsudky.

Práve vzdelávanie sa považuje za kľúčový faktor integrácie Rómov do majoritnej spoločnosti. Veľmi nízka úroveň vzdelania, ktorú rómski študenti dosahujú vedie k veľkej miere ich neuplatneniu na trhu práce. Z toho dôvodu sú odkázaní na sociálne dávky, ktoré bývajú často rozporom medzi majoritou a Rómami.

Cieľom našej záverečnej práce bolo priblížiť rómsku situácia v oblasti vzdelania a poukázať na možnosti, ktoré sú poskytované rómskym študentom na podporu ich inklúzie a odstránenie segregovaného školstva.

Práca je z prevažne teoretického charakteru, ale použitá bola v predkladanej práci aj metóda analýzy a v jej závere metóda komparácie, a to vzhľadom k obsahovej štruktúre predkladanej práce. Práca je rozdelená do troch na seba nadväzujúcich kapitol a vychádza z počiatočnej osnovy, ktorá bola počas písania práce vhodne obmeňovaná podľa dostupnosti zdrojov a logického usporiadania.

Bakalárska práca vzor :

bakalarska-praca-romoviabakalarska-praca-romovia2bakalarska-praca-romovia3
Publikované v Uncategorized |

Bakalárska práca : TERÉNNA SOCIÁLNA PRÁCA S ĽUĎMI BEZ DOMOVA

Bakalárska práca : TERÉNNA SOCIÁLNA PRÁCA S ĽUĎMI BEZ DOMOVA

Po novembri 1989, v dôsledku spoločensko–ekonomického vývoja sa u nás prudko zvýšil počet ľudí, ktorí sa dostali do nepriaznivej životnej situácie, ktorú nedokážu často krát vlastnými silami riešiť.

Ľudia bez domova – bezdomovci ako ich laicky nazývame sú spoločenskou bolesťou, s ktorou sa väčšina civilizovaného sveta bez výnimky stretáva už veľmi dlho, ale až po roku 1989 sa stáva tento fenomén bezdomovectva v našej spoločnosti viditeľnejším. S bezdomovcami sa stretávame denno–denne skoro v každom meste, na vlakovej stanici, pod mostmi a hlavne v parkoch pod vplyvom alkoholu. Často sú to ľudia, ktorí zanevreli na svet a začali žiť svojim vlastným spôsobom života. Cesta späť do normálneho života je pre nich mnohokrát veľmi komplikovaná. Pritom si málokto z nás uvedomí, že pod zašpineným oblečením sa skrýva ľudský osud nad ktorým sa väčšinou rozcitlivieme iba počas Vianoc.

Každý z nás má nejaký príbeh, svoj ciel a svoje potreby. Rovnako ako aj ľudia bez strechy nad hlavou ktorí žijú na uliciach. Oni sú tiež ľudia ako mi ostatní s tým rozdielom, že čo oni potrebujú, základné potreby, tak mi tie potreby považujeme za úplnú samozrejmosť. My však počítame s tým, že každá ľudská potreba sa dá kúpiť za peniaze, a že si človek, ktorý peniaze má alebo dostane, za ne naplní práve tú aktuálnu potrebu, napríklad keď má hlad, tak si kúpi jedlo. U osôb bez domova, ale toto často býva inak a za získané peniaze si idú veľakrát radšej kúpiť alkohol alebo cigarety, pretože na pocit hladu sú zvyknutí. Pomôcť týmto ľuďom môžu len organizácie, ktoré sa zameriavajú na sociálnu prácu s osobami bez prístrešia alebo domova. Tam sa im budú venovať odborníci, ktorí s nimi budú riešiť ich konkrétny prípad a potreby. Vo všeobecnej rovine potom každý človek žijúci „na ulici“ potrebuje najprv získať osobné doklady, následne prácu a možnosť bývania.

Bakalárska práca vzor :

bakalarska-praca-bezdomovcibakalarska-praca-bezdomovci2bakalarska-praca-bezdomovci3
Publikované v Uncategorized |

Bakalárska práca :PODNIK A PODNIKANIE

Bakalárska práca :PODNIK A PODNIKANIE

Podnikanie patrí medzi jednu z foriem zárobkovej činnosti. Podnikanie je činnosť, ktorou sa podnikateľ snaží dosiahnuť ciele podnikania, ktoré by mali byť definované pred samotným začatím výkonu podnikateľskej činnosti. „Ziskovosť ako hlavný motív podnikania je určujúca aj pre cieľ podniku. Cieľ podniku je veličina budúcnosti, ktorá vypovedá o takom budúcom stave podniku, ktorý je predpokladom na dosiahnutie zisku. V cieli podniku sa nachádza potrebný stav vstupov (výrobných faktorov), potrebný stav výstupov (výrobkov a služieb), ako aj transformačného procesu (výroby, technického rozvoja, predaja). Určiť cieľ podniku je zložitý rozhodovací proces, na ktorom sa zúčastňujú viacerí účastníci – subjekty cieľového rozhodovania.“[1]Na výsledky podnikania má vplyv jednak prostredie, v ktorom podnik vykonáva podnikateľskú činnosť, ale aj interné prostredie podniku, organizačná kultúra podniku, organizačná štruktúra podniku, personálne zabezpečenie podniku a manažment podniku.

Bakalárska práca pozostáva z teoretickej a praktickej časti. V bakalárskej práci sme v prvej časti venovali pozornosť vymedzeniu podniku a pojmu podnikanie, popísali sme ciele podnikateľskej činnosti ako aj okolie podniku. V druhej kapitole sme sa venovali podnikateľskému prostrediu, čiže prostrediu, ktoré ma vplyv na podnik pri dosahovaní cieľov podnikania. Podnikateľské prostredie sme rozdelili na externé a interné prostredie a popísali sme charakteristiku týchto prostredí. V tretej kapitole sme pozornosť venovali manažmentu v podniku, čiže riadeniu jednotlivých činností v podniku ako aj riadeniu ľudských zdrojov ako nositeľov práce.

Bakalárska práca vzor :

bakalarska-praca-podnikbakalarska-praca-podnik2bakalarska-praca-podnik3
Publikované v Uncategorized |

Bakalárska práca : Vplyv tradícií na hodnoty výchovy

Bakalárska práca : Vplyv tradícií na hodnoty výchovy

V odbornej literatúre sa často vyskytujú pojmy ako veda o výchove a podobné, ktoré definujú pedagogiku.[1] „Výchova v pedagogickej encyklopédii z čias totality, sa definuje ako zámerné formovanie človeka pre prácu a život v spoločnosti a na inom mieste sa výchova definuje ako činnosť, ktorá smeruje k získaniu a zdokonaleniu rozumových, mravných, politických, pracovných, estetických a telesných schopností a vlastností človeka.“[2]

Obdobné vymedzenie pojmov má aj kniha od Bakoša alebo Baláža. U Bakoša chýba označenie ako chýba pre človeka výchova k dosiahnutiu šťastného života ako celku. Avšak ako uvádza, Zelina v tomto prípade je skutočne cítiť vplyv komunizmu, nakoľko sa na človeka pozerá ako na človeka, ktorý je šťastný hlavne z práce a až potom z ostatných vecí. V skratke uvedené, na osobu sa pozerá ako na človeka nie ako na osobnosť. Podľa Zelinu je diskutabilný výpočet formovania človeka po rozumovej, mravnej, politickej, pracovnej, estetickej schopnosti, podľa neho je veľkou otázkou prečo výpočet neobsahuje aj formovanie sociálnych vlastností človeka, formovanie citovej oblasti a iných schopností. „V anglosaských krajinách pedagogika znamená, že to je to, čo robia učitelia, aby sa dosiahli vzdelávacie, výchovné ciele.“ [3]

Ďalším uvedeným pojmom by mala byť didaktika a tou sa podľa pedagogického slovníku rozumie teória a prax vyučovania.

„Psychológia výchovy je vedná disciplína, ktorá skúma vo vzťahu k príslušným výchovným cieľom praktické mechanizmy utváranania a pretvárania ľudského správania ako vzťahotvorného procesu.“ [4]

Ďalším uvádzaným pojmom je psychopedagogika. „Je to veda o rozvoji osobnosti, kde sa spávajú pedagogické prostriedky, metódy a vzdelávací a výchovný obsah s poznaním a uplatňovaním rozvíjania psychických procesov, funkcií a vlastnosti

Bakalárska práca vzor :

bakalarska-praca-tradiciebakalarska-praca-tradicie2bakalarska-praca-tradicie3
Publikované v Uncategorized |